STAN chce snížit DPH na jízdné, ale narazili u vlády. Rozhodnou poslanci

/, Média/STAN chce snížit DPH na jízdné, ale narazili u vlády. Rozhodnou poslanci

STAN chce snížit DPH na jízdné, ale narazili u vlády. Rozhodnou poslanci

Liberecký kraj – Starostové přišli s návrhem na snížení DPH u jízdenek na vlaky a autobusy z 15 na 10 procent. Babišova vláda to odmítla.

Snížení ceny jízdenek, peníze pro zoufale chybějící řidiče nebo na rozvoj veřejné dopravy. To by podle Starostů a nezávislých (STAN) měl přinést návrh, který v pondělí předložili vládě. Bez úspěchu. Teď o něm budou na své květnové schůzi hlasovat poslanci.

„Se stanoviskem vlády v demisi se rozhodně nechceme smířit,“ reagoval na pondělní jednání předseda poslaneckého klubu Starostů a bývalý šéf semilské radnice Jan Farský, podle kterého jde o koncepční řešení financování veřejné dopravy. Jak dodal, veřejná doprava žije ze státní kasy, a pokud se DPH sníží, zbude dopravcům víc peněz na investice do infrastruktury nebo platy řidičů.

Rezerva se může odrazit i v zachování cen jízdného, pokud by se v budoucnu náklady na dopravu zvýšily. V opačném případě to ale tak jako tak bude muset dotovat stát. „Je to přelévání peněz z jedné kapsy do druhé, ale odpadne tak složité přerozdělování, které stojí další peníze,“ vysvětlil Farský.

Podle jeho stranického kolegy Petra Pávka jde rozhodně o systémovější návrh, než jakým je příslib Andreje Babiše, který chtěl původně od června a teď od září zavést plošnou slevu ve vlacích a autobusech pro studenty a seniory nad 65 let. „V našem návrhu nejde o utrácení peněz, ale podpůrný efekt pro veřejnou dopravu,“ řekl Pávek.

S tím, že peněz pro veřejnou dopravu je hlavně v odlehlejších oblastech víc než třeba, má sám jako obyvatel Frýdlantského výběžku vlastní zkušenost. „Když jsem zkusil jet do Liberce na úřady od nás z Jindřichovic vlakem, strávil jsem tím prakticky celý den,“ ilustroval.

Podle předkladatelky návrhu Věry Kovářové byla už věc předběžně projednána s vedením poslaneckých klubů s výjimkou vládního ANO. Právě ANO se v příštím týdnu sejde se stranickými experty. „Podle toho, co přinese analýza, se pak sama rozhodnu,“ zmínila. „Kvituji snahu o zlepšení situace ve veřejné dopravě bez ohledu na to, zda ji navrhne opozice.

Zatím mi ale chybí informace, čím se nahradí roční výpadek ve státním rozpočtu, který sami předkladatelé vyčíslili na 930 milionů korun,“ dodala poslankyně. Plošné snížení jízdného z dílny ANO, přitom přijde ročně na 5,83 miliardy korun.

NÁVRH MÁ PODPORU

Před hlasováním budou o návrhu diskutovat i další kluby, například Piráti nebo SPD Tomia Okamury. „Já osobně ale návrh Starostů podpořím a nejen kvůli tomu, co se kolem veřejné dopravy děje v Libereckém kraji,“ uvedl Radovan Vích, poslanec a krajský zastupitel za SPD.
„Zatím nemáme k dispozici analýzu, která by řešila důsledky, ale pokud převáží ty pozitivní, pak jsme pro,“ říká za Piráty českolipský poslanec Tomáš Martínek.


Zdroj: Jana Švecová, Českolipský deník

2018-05-06T18:50:02+00:00 06.Kvě, 2018|